Metodika vyúčtování záloh za služby
Zpracováno pro výbor SVJ Majdalenky 13.
Metodika vyúčtování záloh za služby se řídí zákonem 72/1994 a usnesením shromáždění SVJ domu Majdalenky 852/9-13.
SVJ schválilo usnesení, že se zálohy za služby budou rozpočítávat takto:
a) u služeb, kde jsou poměrová měřidla, bude výpočet nákladů dělán podle naměřených hodnot na těchto měřidlech a rozdíl mezi hlavním měřidlem a součtem poměrových měřidel bude rozúčtován na jednotlivé byty v tom poměru, v jakém se podílely na celkové spotřebě podle naměřených hodnot na poměrových měřidlech. Toto se týká vody a tepla.
b) U všech ostatních služeb se budou náklady na jednotlivé byty rozúčtovány podle výměry bytů bez výměry balkonů a teras. Bližší specifikace není nijak určena.
Základními podklady pro vyúčtování tedy jsou
a) celkové roční náklady u jednotlivých služeb, které jsou fakturovány jednotlivými dodavateli na celý dům
b) výměry bytů, sklepů, garáží v celém domě
c) odečty poměrových měřidel tepla a vody v jednotlivých bytech
Jedinou konstantu tvoří výměry bytů, sklepů a garáží, ostatní podklady se liší podle množství bydlících v bytech (což se neeviduje, ale promítá se do spotřeby tepla, vody, el. energie…), podle toho, zda je mírnější nebo tužší zima, podle ceny energií atd.….
Dále je třeba si uvědomit, že v bytech jsou poměrová měřidla, která v podstatě určují poměr spotřeby vody a tepla v bytech na celkové spotřebě.
Rozúčtování jednotlivých služeb:
Spotřeby vody a teplo jsou rozpočítány podle hodnot naměřených v bytech. Výpočty se mohou dělat různými způsoby. Nejjednodušší způsob je ten, že se celkové roční náklady vydělí součtem naměřených hodnot ve všech bytových a nebytových jednotkách – všude tam, kde jsou měřidla. Tím dostaneme pomyslnou cenu m3 a GJ, ve které je zahrnut již i rozdíl mezi součtem poměrových měřidel v bytech a mezi hlavním měřidlem v domě. Tento rozdíl se pohybuje u tepla zhruba kolem 30 %. Jiným postupem si podle hodnot odečtených na poměrových měřidlech v bytech vypočítáme procentuální podíl jednotlivých bytů na celkové spotřebě v domě vyjádřené v Kč. Výsledek je naprosto stejný, jde pouze o jiný způsob výpočtu.
Všechny ostatní služby jsou rozpočítávány podle usnesení shromáždění SVJ podle výměr jednotek, které tyto služby užívají.
Úklid: zde jsou náklady na úklid chodeb v domě. Úklid garáží je účtován zvláště ve vyúčtování garáží. Do úklidu domu jsou započítány výměry všech bytů a sklepů bez dvou nebytových jednotek, které mají přístup přímo zvenku.
Elektrická energie: zde jsou náklady na osvětlení ve společných prostorách domů, náklady na el. en výtahů, výměníku. Část nákladů na provoz výměníku vždy každoročně hradí Teplárny. Garáže mají svůj elektroměr, jsou započítány výměry všech bytů a sklepů bez dvou nebytových jednotek, které mají přístup přímo z venku.
Výtahy: sem jsou započítány náklady na pravidelný měsíční servis, drobnou údržbu a revize. Náklady na větší opravy výtahů jsou hrazeny z fondu oprav. Náklady jsou rozúčtovávány podle výměry bytů, bez výměr sklepů, dvou nebytových jednotek, které mají přístup z venku, a bez jednotek, které jsou umístěny v přízemí domu.
Pojistné: zde jsou náklady na pojistné domu podle faktury rozpočítané na všechny bytové i nebytové jednotky v domě. Pojistné garáží je vyúčtování zvláště. Vše je rozpočítáno podle výměry bytových jednotek i podle výměry garáží. Částka pojistného na garáže je dána smlouvou o pojištění.
Pojištění odpovědnosti: je rozpočítáno podle výměry na bytové i nebytové jednotky i na garáže.
Režie: je rozpočítána na všechny jednotky v domě včetně garáží. Režijní náklady se každoročně mění. Jsou do ní zahrnuty bankovní poplatky, odměny statutárním orgánům, srážková a zálohová daň, zdravotní pojištění, paušál firmě REGO, cestovné, administrativní náklady, případné právní služby atd.
Správa účetnictví vychází na 140,- Kč/měsíc na bytovou i nebytovou jednotku
Domovník: mzdové náklady na technického správce jsou vypočítány stejným dílem na jednotku. 15,- Kč/měsíc je počítáno na jednotku garáže.
U garáží je účtována ještě daň z nemovitostí, která se podle zákona o daních platí za všechny garáže dohromady, protože garáže jsou evidovány jako jedna jednotka. Následně je celková daň ve výši 12 486,- Kč rozpočítána na jednotlivá garážové stání tak, že se vypočte, kolik činí náklady v korunách na 1 m2 za rok.
Drobná údržba v garážích: zde jsou započítány náklady na údržbu uvnitř jednotky garáží jako je osvětlení, opravy garážových vrat, v minulosti to bylo pořízení kamerového systému atd. Jedná se o opravy uvnitř jednotky, obdobné jako opravy uvnitř bytové jednotky, které si hradí každý vlastník sám. Takže tyto opravy uvnitř garáží si také musí hradit vlastníci garáží. Opravy jako je třeba zatékání střechou do garáží jsou pak hrazeny z Fondu oprav celého domu, protože je to oprava společných částí domu.
U garáží s vjezdem Majdalenky 13 jsou pak ještě náklady na elektrickou energii a drobnou údržbu přefakturovány na 22 garáží na SVJ Majdalenky 7. Stejně tak jsou tyto náklady přefakturovávány z Majdalenek 19 (vjezd pro 22 garáží vlastníků Majdalenky 13) pro 22 garáží na SVJ Majdalenky 13.
Z celkového fond u oprav jsou pak hrazeny opravy (malé i velké) a rekonstrukce společných částí domu. Společné části domu jsou vyjmenovány v zákoně 72/1994 v posledním znění. Na shromáždění SVJ Majdalenky 13 v roce 2006 bylo ještě rozhodnuto, že se budou z Fondu oprav opravovat ještě i balkony a terasy, a to proto, aby opravy byly dělány komplexně a jednotně. Také bylo na tomto shromáždění rozhodnuto, že pro účely financování těchto oprav budou zahrnuty do výměry bytů také balkony, terasy a lodžie a i z nich na potřebnou dobu budou placeny příspěvky do Fondu oprav ve výši 7,- Kč za metr čtvereční plochy za měsíc. Do vyúčtování záloh za služby však výměry balkonů a teras zahrnuty nejsou, zahrnuty jsou pouze výměry jednotek!!!
V tabulkách, které jsou vždy součástí vyúčtování, dostáváte informace o tom, jak vysoké byly náklady za rok za jednotlivé služby za celý dům. Tyto náklady jsou pak rozpočítány na 1 metr čtvereční za celý rok a tímto číslem jsou pak vynásobeny výměry jednotek. Tímto způsobem dostaneme vždy náklady na jednotku ať už bytovou nebo garážovou za celý rok. Aby byla čísla co nejpřesnější, nejsou v tabulkách nezaokrouhlena, takže se v nich objeví s velkým počtem desetinných míst. Výsledky jsou pak zaokrouhleny na celé koruny až při výpočtu ročních nákladů u jednotlivých jednotek.
Pokud si někdo vede vlastní důkladnou evidenci a vypočítává různé statistické ukazatele, pak mu naše tabulky s hodnotami za rok moc nepomohou. Upozorňuji, že naše tabulkové hodnoty jsou pouze jakési statistické údaje, které vypovídají jen o tom, jak jsou náklady na jednotlivé služby v jednotlivých letech různé. Výše nákladů se v jednotlivých letech liší v závislosti na míře spotřeby služby, která není vždy stejná, liší se cena, která se ročně mění, náklady se liší také podle toho, zda byla mírnější čí tužší zima, liší se i náklady třeba na úklid, kdy je například vyšší spotřeba úklidových prostředků při opravách v domě, nebo se liší vyšší spotřebou soli či písku v zimě, kdy je více sněhu.
Závěr: Znovu připomínám, že způsob rozúčtování veškerých nákladů je dán zákonem 72/ 1994 v posledním znění, který říká, že se všechny náklady rozúčtovávají způsobem, který schvaluje shromáždění Společenství vlastníků jednotek. Toto shromáždění tedy schválilo metodiku rozúčtování nákladů. Pokud kdokoliv chce jakoukoliv změnu v rozúčtování nákladů, musí připravit návrh, který pak přednese a obhájí na shromáždění a to jej musí odhlasovat!!! Jiná možnost není !!!
Dále bych chtěla ještě upozornit na to, že každý člen SVJ, pokud si bude chtít ověřit jakákoliv čísla (náklady), může přijít za mnou do kanceláře a vše si může zkontrolovat v účetních dokladech. SVJ vede podvojné účetnictví.
V Brně dne 18. 9. 2008
Zpracovala: M. Hlobilová - správce